Aloitin joku aika sitten ajatuksieni jakamisen otsikon aiheesta. Tämän postauksen lopussa linkki aiheen ensimmäiseen postaukseeni. Aion käsitellä kutakin teemaa vielä omana kokonaisuutenaan. Ensimmäisenä on vuorossa SYDÄN.
Tunteet ja sydän on aina liitetty yhteen, vaikka oikeasti tunteet ja tuntemukset, niin kuin hyvin tiedämme muodostuvatkin ihan jossakin muualla, eli ihmisen aivoissa. Kun tunne on vahva niin sillä on vaikutusta meihin myös fyysisesti. Energian tuntee kehossaan niin hyvässä kuin pahassakin.
Kaksi eri tapaa jolla tunne vaikuttaa tai tulee esiin myyntityössä
Ensimmäiseksi tunne vaikuttaa sinun ja asiakkaasi väliseen kanssakäymiseen. Tästä vähän puhuinkin jo viime kerralla.
Toiseksi tunteella on valtava merkitys siihen, miten sinä itse toimit. Miten sinä innostut, miten motivoit itseäsi, miten sparraat itseäsi, miten reflektoit onnistumiasi ja miten tappiota niin, että opit niistä ja tulet entistä vahvemmaksi. Millainen myynnin tekemisen "palo" sinun sisälläsi on? Sanoisin, että B to B myynti ei ole 09-16 työtä vaan se on enemmänkin tapa olla ja elää. Tämä ei siis tarkoita sitä, että olet töissä 24/7, mutta se voi tarkoittaa sitä, että aivosi rekisteröivät myynnin mahdollisuuksia myös muulloinkin kuin ns. "virallisena työaikana". Uutisvirta, sosiaalinen media jopa yrityksien kyltit talojen katolla voivat aktivoida pohtimaan olisiko tuossa organisaatiossa potentiaalia asiakkaaksemme ja jos olisi niin miksi? Millainen fiilis ja tunne tuli? Tunteen lisäksi taustatyöllä on tietysti merkitys. Analyysi verkkosivuista ja muusta saatavilla olevasta materiaalista ja ei muuta kuin Linkkarin kimppuun ja etsimään sopivia kontakteja lähestyttäväksi, siis jos tunne oli kohdallaan faktojen lisäksi.
Sosiaalisen median uutisvirta on loistava paikka tehdä havaintoja mahdollisista potentiaaleista ja tietenkin myös erilaiset muut välineet kuten Vainu, Leedfeeder jne. tulevat avuksi. Mutta jälleen kerran ei näistäkään ole mitään hyötyä jos sinulla ei ole tunne kohdallaan. Eli jaksanko, viitsinkö innostua, onhan tässä muutenkin jo ihan tarpeeksi kaikkea noissa olemassa olevissakin asiakkaissa.
No entäs ne nyky-asiakkaat. Hyvin menee ja yhtäkkiä ei menekään. Mitä ihmettä? Ostaminen vähenee, tulee uusia ratkaisuja käyttöön ja palveluasi ei ehkä koetaan enää niin merkitykselliseksi. Onko "tunne kadonnut" sinun ja asiakkaasi väliltä ? Tuotanto ja projekti hoitakoot, kaupat ja provikat tuli jo ajattelu on vahingollista. Hmmm... olisiko mahdollisuutta lisämyyntiin kuitenkin ja miten mahdollisuus käyttää asiakasta suosittelijana. Fiilis ja tunne ja keskustelu ovat siis edelleen tärkeitä.